Množenje razlomaka - vežbe

Ostavljam vam link jučerašnje video lekcije, ko želi još jednom da pogleda i ponovi.
Danas radimo zadatke iz vaše školske zbirke, ova lekcija je na strani 167. Malo ćemo ubaciti i sabiranje i oduzimanje a vaš zadatak je da se ne zbunite 😉 pazite kako se šta računa. Vodimo računa o redosledu operacija: uvek prvo poštujemo ( ), a množenje ima prednost u odnosu na sabiranje i oduzimanje. U tekstualnim zadacima ako treba, crtajte, zapisujte, sve što pomaže da biste ga rešili. I, naravno, pokušajte prvo sami da rešite pa tek onda prepišite i rastumačite sebi rešenja. Krećemo!

1. Uporedi sledeće proizvode:

a) 


Primećujemo da rezultati nemaju iste ni brojioce ni imenioce, pa da bih uporedila, biram da proširujem drugi razlomak sa 20 da bih napravila jednake brojioce jer su oni malo jednostavniji trenutno za računanje. Kako je sada veći onaj broj koji ima manji imenilac, utvrđujem da je prvi proizvod veći i prepisujem odgovarajući znak nejednakosti i gore na prazno mesto.




b)                                                                                
U ovom primeru imamo i malo unakrsnog skraćivanja a što je bitnije, ovde nismo morali da pravimo ni jednake brojioce ni jednake imenioce jer smo već pretvorili brojeve u mešoviti i decimalni broj i sasvim lepo vidimo da je nešto malo više od 19 celih sigurno veće od 18 celih i 7 deseta dela.






2. Izračunaj:
a) 
U ovom primeru obratite prvo pažnju da prednost ima množenje. Pretvorimo sve u razlomke, skratimo unakrsno kod množenja (to sme da se radi jedino kod te operacije, nigde više!) i primetite kako sam se predomislila pa prvi sabirak vratila u mešovit broj jer sam videla da će mi drugi sabirak biti ceo i da ću tako lakše sabrati.

b)
Ovde prednost ima ( ). Određujemo NZS za imenioce da bismo oduzeli. Skraćujem prvo razlomke koje mogu pa onda i unakrsno nakon pretvaranja i računam konačni rezultat.

3. Stranice pravougaonika su 8 celih i 1/2 cm i 3 cela i 3/4 cm. Izračunaj dužinu obima tog pravougaonika.

Ovaj primer nije bio težak, primetite kako sam ovde ↖ unakrsno skraćivala vodeći računa o tome da mi je 2 = 2/1 tj. da su date dvojke u brojiocu i da mogu da se skrate u prvom proizvodu sa dvojkom iz imenioca, tj. u drugom proizvodu sa četvorkom u imeniocu.

4. Dokaži da je proizvod brojeva 1/2 i 1/3 jednak razlici tih brojeva.

Dokazali smo, kratko i jasno 😊

5. Od 30 učenika jednog odeljenja na kraju školske godine 3/5 učenika postiglo je odličan uspeh, 4/15 vrlo dobar, a ostali su imali dobar uspeh. Koliko učenika ima odličan, koliko vrlo dobar, a koliko dobar uspeh?
6. (39. sa strane 170. u zelenoj, školskoj zbirci)

Da bismo izračunali površinu poda sobe, sigurno znate da treba da pomnožite dužinu i širinu sobe, a to su vam prva dva broja koja su vam zadali jer piše da je treći broj visina sobe. E visina sobe će nam upravo trebati da bismo izračunali zapreminu jer se zapremina kvadra koji je lep model sobe računa dužina ∙ širina ∙ visina.

Ostavljam vam da sami rastumačite kako sam i zašto baš ovako množila i primetite jedinice koje koristimo za zapreminu a koje za površinu.

Domaći zadatak: šarena zbirka za domaće zadatke strana 101. zadaci 1. i 3.


Comments

Popularne objave