Nejednačine sa nepoznatim činiocem, deljenikom i deliocem
Primer Data je nejednačina
Koji brojevi iz skupa {3; 0,8; 0,08; 2,5; 1,8} su rešenja ove nejednačine?
Koji broj je rešenje ćemo proveriti tako što ćemo umesto x-a zamenjivati jedan po jedan broj, izračunavati vrednost i proveravati da li dobijamo tačnu nejednakost.
3/4 = 0,75 7/5 = 1,4
1) x = 3 2) x = 0,8 3) x = 0,08 4) x = 2,5 5) x = 1,8
3 ∙ 0,75 > 1,4 0,8 ∙ 0,75 > 1,4 0,08 ∙ 0,75 > 1,4 2,5 ∙ 0,75 > 1,4 1,8 ∙ 0,75 > 1,4
2,25 > 1,4 0,6 > 1,4 0,06 > 1,4 1,875 > 1,4 1,35 > 1,4
tačno netačno netačno tačno netačno
Od svih navedenih brojeva rešenja su 3 i 2,5.
Da bismo pronašli sva rešenja, trebali bismo baš da rešimo nejednačinu. Znamo da se u nekim slučajevima znak nejednakosti menja u suprotan pa ćemo prvo da rešimo ovaj problem kao jednačinu a prethodno ispitivanje će nam pomoći da vidimo da li se menja ovde znak ili ne.
Granica oblasti rešenja je broj 28/15. Kako su rešenja bili brojevi koji su veći od 28/15 (3 i 2,5), vidimo da se u ovom slučaju znak nejednakosti ne menja pa su rešenja naše nejednačine svi brojevi veći od 28/15:
Nejednačinu sa nepoznatim činiocem rešavamo isto kao i jednačinu s tim što prepisujemo znak nejednakosti (ne menjamo ga). Znak se ne menja jer povećavanjem činioca, povećava se i proizvod. Vodimo računa i o grafičkom prikazivanju rešenja, podsetite se kada stavljamo pun a kada prazan kružić.
1. Reši sledeće nejednačine:
Primer x : 3,7 ≤ 1,2
U ovoj nejednačini je nepoznat deljenik. Kako se smanjivanjem deljenika smanjuje i količnik, a povećavanjem deljenika se povećava i količnik, ni u ovom slučaju se prilikom rešavanja nejednačine znak nejednakosti ne menja.
x : 3,7 ≤ 1,2
x ≤ 3,7 ∙ 1,2
x ≤ 4,44
2. Reši nejednačine:
Primer
U ovoj nejednačini je nepoznat delilac. Znamo da se: smanjivanjem delioca količnik povećava, a povećavanjem delioca količnik smanjuje i iz tog razloga se prilikom rešavanja ovakvih nejednačina znak nejednakosti menja u suprotan.
3. Reši nejednačine:
Domaći zadatak: šarena zbirka za domaće zadatke, strana 116, zadaci: 1, 2, 3. a), b) i 4.
Comments
Post a Comment