Sabiranje i oduzimanje razlomaka
Videli smo kako sabiramo i oduzimamo razlmomke istih imenilaca, sada ćemo videti kako ćemo to da uradimo ako imamo proizvoljne razlomke čiji imenioci ne moraju biti jednaki.
Lekcija je u udžbeniku na strani 142. i 146.
Primer
Marko provede 1/6 dana u školi a 1/8 dana u samostalnom učenju.
a) Koji deo dana Marko provede ukupno u učenju?
b) Koji deo dana mu ostane za ostale aktivnosti?
a) Ako je pitanje koliko ukupno provede u učenju, sigurno ćemo sabirati. Složićemo se da su šestine i osmine delovi koji su različitih veličina i ne mogu se tek tako sabirati pa ih nekako moramo prvo dovesti na jednake delove, podeliti možda na više manjih. Kako to radimo kod razlomaka? Proširivanjem! Pogledaj sliku pa će ti biti jasnije.
Razlomke različitih imenilaca sabiramo tako što ih proširivanjem dovodimo na razlomke jednakih imenilaca a onda ih sabiramo kao razlomke jednakih imenilaca.
Još jedan slikovit primer možete pogledati i ovde.
b) Ako treba da izračunamo koliko ostaje vremena za ostale aktivnosti, od jednog celog dana ćemo oduzeti 7/24:
Razlomke različitih imenilaca oduzimamo tako što ih proširivanjem dovodimo na razlomke jednakih imenilaca a onda ih oduzimamo kao razlomke jednakih imenilaca.
Da se podsetimo računanja sa mešovitim brojevima, uradićemo još jedan primer. Setite se da uvek skratite rezulatat ako može. Sa mešovitim brojevima možete računati i tako što ih pretvorite u razlomke pa sabirate razlomke, jedino što tada dobijate razlomke sa većim brojevima.
Primer
a)
Da li tako možemo da radimo i sa oduzimanjem razlomaka? Da probamo.
b)
Još jedan primer iz oduzimanja.
c)
Da li možemo od 3 da oduzmemo 4? Ne možemo. Šta sad? Nikakav problem, najlakše je ovde nastaviti tako što ćete ove mešovite pretvoriti u razlomke i nastaviti normalno sa radom.
Sledeće nedelje nastavljamo sa vežbanjem. Ostaviću vam par linkova do zanimljivih zadataka koje možete da uradite ako želite.
Za domaći završite iz zbirke za domaći strane 76. i 77. Pratite i dalje nastavu na RTS3, imaćete i sutra novu lekciju, a mi ćemo polako vežbati da možete sve da stignete. Zapišite ove primere koje sam vam ja objasnila i šaljite domaći da pratim kako napredujete.
Comments
Post a Comment